SEUPSKIE STUDIA HISTORYCZNE
Nr 13 ROK 2007

A R T Y K U L Y
ANDRZEJ CZARNIK
PRASA HITLEROWSKA

W PODBITEJ EUROPIE 1938-1945"

Powstanie Rzeszy Wielkoniemieckiej po anszlusie Austrii stwarzalo nowe per-
spektywy dla ekspansji prasy nazistowskiej w tym kraju'. Tuz za czolgami Wehr-
machtu do Wiednia przybyta grupa dziataczy hitlerowskich, majacych za zadanie
zorganizowa¢ pras¢ austriacka. Na czele grupy stanal Helmut Siindermann. W po-
$piechu zaczgto przygotowywac hitlerowskie materialy propagandowe, przezna-
czone dla redakcji wszystkich gazet austriackich (tzw. Wahlordendienst). Juz po 14
marca Siindermann polecit wydac ,,NS-Partei-Korrespondenz”, majaca odtad zaopa-
trywaé prasg austriacka w informachz. Dnia 18 marca 1938 r. zorganizowano
w Wiedniu spotkanie wszystkich redaktoréw naczelnych austriackich dziennikow,
na ktérym przekazano im instrukcje w sprawie kierunkéw dziatania w nowych wa-
runkach. Do poszczegdlnych okregow Austrii wystano dziewigciu zaufanych dzien-
nikarzy nazistowskich z Rzeszy w charakterze tzw. pelnomocnikéw prasowych
(Pressebeauftragte) z zadaniem czuwania nad wlasciwym kierunkiem propagandy
prasowej’.

W odniesieniu do podstawowej grupy gazet austriackich zastosowano nacisk,
majacy prowadzi¢ do zajgcia przez nie pozycji hitlerowskich. Trzeba stwierdzié, ze
zwiazane z tym wysitki Amanna i Goebbelsa nie pozostaly bez rezultatu. Miejscowa
prasa, nawet ta dotad nieprzychylna hitlerowcom, zmienita front. Wiele dziennikow,
uchodzacych przed anszlusem za niezalezne, entuzjastycznie opowiedzialo sig¢ za
nowymi wladzami. Ta zmiana oblicza politycznego byta tak zaskakujaca, ze niektore
niemieckie dzienniki czynily ironiczne uwagi o ,,szybkim nawrdceniu” prasy au-
striackiej, dopoki nie otrzymaly z PROMI (Reichsministerium fiir Volksaufkldrung

* Niepublikowany, wskutek ingerencji cenzury, fragment ksiazki Prasa w Trzeciej Rzeszy. Orga-
nizacja i zakres dziatania, Gdansk 1976 (przyp. red.).

! Szczegoly o rozwoju prasy hitlerowskiej w Austrii przed anszlusem podaje: H. Schoper, Presse
in Kampf. Geschichte der Presse wihrend der Kampfiahre der NSDAP in Osterreich, Briin
1942.

? Zeitungswissenschaft (dalej: Z.W.) 1938, nr 4, s. 237.

3 H. Siindermann, Die Grenzen fallen von der Ostmark zum Sudetenland, Miinchen 1939, s. 78.



258 Andrzej Czarnik

und Propaganda) wyraznej instrukcji, ze ta zmiana frontu jest owocem dzialalno$ci
Goebbelsa i Amanna’”.

W stosunku do gazet wyraznie opozycyjnych zastosowano $rodki podobne do
tych, ktore bezposrednio po Machtiibernahme wprowadzono w Rzeszy. Pomieszcze-
nia antyfaszystowskich gazet zostaty zajgte przez lokalne bojowki SA 1 SS. Czgs¢
tych gazet przestala wychodzi¢c — tak bylo np. w przypadku trzech gazet
wydawanych przez Vernay Verlag. Inne zmienialy charakter — np. wiedenski ,,Iele-
graph am Mittag” wydano nagle jako hitlerowski ,,N-S Telegraph™. Dnia 30 czerw-
ca wydano po raz ostatni dwa dzienniki wychodzace w Linzu: katolicki ,,Linzer
Volksblatt” i nazistowski ,,Arbeitersturm”. Od 1 lipca ukazywata si¢ w Linzu juz
tylko jedna gazeta ,,Die Volksstimme”, jako oficjalny organ nazistowski. Drukowa-
nie i prawa wydawnicze przejat oczywiscie Parteiverlag der NSDAP, ktory wprowa-
dzit si¢ do pomieszczen katolickiego wydawnictwa. W Grazu dziennik ,,Tagespost”
przeszedt w posiadanie nazistow. W Innsbrucku NSDAP przejeta z poczatkiem lipca
wydawnictwo Wagnersche Buchdruckerei, ktore od wielu lat wydawato ,,Innsbruk-
-ker Nachrichten” i ,,Neueste Zeitung”. Zagrabione mienie przejgto NS-Gauverlag
und Druckerei-Verlag Tirol G.m.b.H. Obie gazety ukazywaty si¢ nadal, tyle ze jako
organy hitlerowskie®. Po zmianach w miastach okregowych proces likwidacji gazet
objat takze Wieden. Dnia 17 wrze$nia 1938 r. przestaty si¢ ukazywac ,,Wiener Neue-
ste Nachrichten” i ,,Deutschdsterreichische Tageszeitung”’.

Proces nazyfikacji prasy austriackiej potaczono z eliminacja dziennikarzy po-
chodzenia zydowskiego, ktorzy stanowili stosunkowo liczna grupg. W samym
Wiedniu np. na 174 dziennikarzy prasy codziennej 123-osobowa grupg stanowili
Zydzi, ktorzy — jak 8pisal H. Siindermann — ,,musieli wszyscy zosta¢ oczywiscie na-
tychmiast usunigei”™ . Na rezultaty akcji nie trzeba bylo dlugo czeka¢. Juz 2 czerwca
1938 r. ,.Volkischer Beobachter” z duma donosit: ,,Dzigki sprawnej akcji narodowo-
socjalistycznych dziennikarzy, przez ich bezprzyktadne zaangazowanie do pracy,
udalo si¢ absolutnie oczysci¢ nawet w petni zazydzone redakcje i jednoczesnie nie
dopusci¢ do powstania przerwy w ukazywaniu si¢ gazet. W miejsce augiaszowych
stajni zydowskich knowan powstata prasa, ktora moze by¢ dla narodu dobrym poli-
tycznym kierownikiem”.

Rownolegle Reichsleiter Amann podjat starania zmierzajace do zorganizowania
wiasnych organdéw prasowych w Austrii. Udat si¢ on razem z Adolfem Miillerem do
Wiednia, by zatozy¢ tam mutacje ,Volkischer Beobachter”. Przygotowania trwaty
niespelna tydzien. Juz wkrotce wiedenska edycja ,,Volkischer Beobachter”, drukowana
przez Miillera w zagarnigtej firmie wydawniczej Waldheim-Eberle, stala si¢ jedna

* G. Wulf, Presse und Funk im Dritten Reich, Giitersloh 1964, s. 98. Zalecenie dla prasy z 22 III
1938 1.

5 W odniesieniu do niektorych gazet austriackich likwidacje odtozono na jaki§ czas. Np. zatozona
w 1867 r. znana gazeta ,Neue Freie Presse” przestata sig¢ ukazywaé dopiero z koncem stycznia
1939 1. Por. ,,Daily Herald” z 11 I 1939 r. i ,,Manchester Guardian” z 12 11939 r.

Z.W. 1938, 1r 8, s. 520.

7Z.W. 1938, 1r 10, 5. 642.

8 H. Siindermann, Die Grenzen fallen..., s. 70.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 259

z podstawowych czesci sktadowych nazistowskiego systemu prasowego w Austrii’.
Wraz z rozbudowa hitlerowskiego aparatu partyjnego w Austrii w kazdym z siedmiu
okrggdw NSDAP zorganizowano wydawnictwo (Gau Verlag) z jedna lub kilkoma
gazetami nazistowskimi.

Zaledwie w ciagu miesiaca oficjalna austriacka agencja prasowa zostala wlaczo-
na do Deutsche Nachrichtenbiiro.

Decydujace dla podporzadkowania prasy austriackiej stato sig¢ rozciagnigcie praw
1 zarzadzen prasowych Trzeciej Rzeszy na Austri¢. Dnia 2 maja 1938 r. komisarz
Rzeszy w Austrii Josef Biirckel, na podstawie zarzadzenia Hitlera z 23 kwietnia
1938 r., upowaznit prezydenta Izby Prasowej Rzeszy Amanna do wydawania zarza-
dzen ,,ujednolicajacych” austriacki system prasowy. Wydane przez Amanna cztery
zarzadzenia podporzadkowywatly organizacyjnie i merytorycznie dziennikarzy i wy-
dawcow prasowych odpowiednim wiadzom Trzeciej Rzeszy'’.

Zabor Sudetow doprowadzit w krétkim czasie do Podporzqdkowania prasy wy-
dawanej na tym terenie prawodawstwu niemieckiemu' . Juz 19 pazdziernika 1938 r.
rozciagnigto na obszar Sudetow zarzadzenie o Izbie Kultury Rzeszy i Schriftleiter-
gesetz. Dwa dni p(’)Znieg' wprowadzono tu takze obowiazek przestrzegania zarzadzen
Izby Prasowej Rzeszy'”. Pozwolilo to szybko uksztattowa¢ pras¢ wydawana na ob-
szarze Sudetow na modl¢ nazistowska. Realizujac t¢ polityke, otwarto w Libercu
z koncem pazdziernika 1938 r. nowy dziennik ,,Die Zeit” jako okrggowy organ
NSDAP. Przedsigbiorstwo Standarte G.m.b.H zorganizowato sie¢ partyjnych gazet
ze $rednim naktadem od 20 do 40 tysigcy egzemplarzy w Chebie, Karlowych Va-
rach, Teplicach, Ustii, Opawie.

Podpisanie 16 marca 1939 r. przez Hitlera na zamku brandenburskim rozporza-
dzenia o utworzeniu ,,Protektoratu Czech i Moraw” doprowadzito do faktycznego
wlaczenia tego kraju do ,,Wielkoniemieckiej Rzeszy”. Wraz z tym hitlerowcy
wprowadzili zasadnicze zmiany w prasie niemieckiej, ukazujacej si¢ na tym obsza-
rze. Przestano wydawa¢ gazety komunistyczne i socjaldemokratyczne, zamknigto
»Prager Presse” i ,,Bohemia”. W tych organach niemieckich, ktore ukazywaty sig
nadal, przeprowadzono zasadnicze zmiany personalne'’. W miejsce wydawanego
dotad w Pradze dziennika ,,Prager Tagblatt”, ktory przestat wychodzi¢ 4 kwietnia
1939 r., otwarto nowa hitlerowska gazete ,,Der Neue Tag”M. Stala sie ona central-
nym nazistowskim organem w Protektoracie. Naktad ,,Der Neue Tag” w 1939 r. wy-
nosit 60 000, a w latach pdzniejszych przekroczyt 100 000 egzemplarzy.

W rocznicg utworzenia Protektoratu w Pradze ukazat si¢ pierwszy numer nowego

® Z.W. 1938, nr 4, s. 237. Wiedenski ,Volkischer Beobachter” przejat spuscizng dotychczasowego
organu nazistow Austrii ,,Osterreichische Beobachter”.

10 Zeitung Verlag (dalej: Z.V.) 1938, nr 19/7 V.

"' Szczegoly na temat prasy niemieckiej w Sudetach przed ich zagarnieciem przez Rzesze podaje
K. Hauptmann, Sudetendeutsche Presse im Befreiungskampf, Wiirzburg-Anmiihle 1941.

'2Z.V. 1938, nr 44/29 X.

13 Deutsche Presse 1939, nr 73/1 IV.

Do wydawania tej gazety Goebbels skierowat do Pragi dotychczasowego dyrektora Saxonia-
-Verlagsgesellschaft Antona Lannhausa.



260 Andrzej Czarnik

periodyku ,,Béhmen und Méahren”, ktéry byt urzedowym pismem Reichsprotektora
von Neuratha. Periodyk ten, wydawany w ramach Volk und Verlag przez Friedricha
Heissa, podejmowal problematyke gospodarcza, polityczna i kulturalna, majaca
wskazywa¢ na tradycyjne wptywy niemieckie w Czechach'.

Na obszarze Protektoratu wydawano takze wiele $rednich i matych gazet nie-
mieckich — w Ostrawie (,,Méhrisch-Schlesische Landeszeitung”), Budziejowicach,
Pilznie i Brnie, gdzie z poczatkiem grudnia 1940 r. zorganizowano duze wydawnic-
two prasowe. Wszystkie te dzienniki kontrolowane byly przez Herold-Verlags-
gesellschaft m.b.H.

W sumie w Protektoracie ukazywato si¢ w poczatkach maja 1939 r. w jezyku
niemieckim 9 dziennikéw (z tego 2 w Pradze) oraz 3 pisma periodyczne. W jezyku
czeskim w_ydawano w tym czasie 52 dzienniki'® (z tego 25 w Pradze) oraz 176 pe-
riodykéw'’. Na terenie uzaleznionej Stowacji otwarto hitlerowska gazete ,.Der
Grenzbote-Deutsches Tageblatt fiir die Karpatenlidnder”, wychodzaca do 1944 r.

Wraz z zajeciem w marcu 1939 r. przez Trzecia Rzesze Klajpedy i Kraju Nad-
niemenskiego, wychodzacy tam w okresie migdzywojennym dziennik ,,Memeler
Dampfboot” zostat przejety przez nazistow i powaznie rozbudowany. Pismo to, juz
wczesniej podejmujace szeroko problematyke niemieckiego postannictwa na
Wschodzie, w miesiacach poprzedzajacych wybuch wojny i w czasie jej trwania sze-
rzyto hasta hitlerowskiego ,,Drang nach Osten”.

Opanowanie ziem polskich przez wojska hitlerowskie otworzyto nowy okres
w dziejach prasy niemieckiej w Europie. Dysponenci prasy hitlerowskiej przystapili
w porozumieniu z dowodztwem oddziatéw okupacyjnych do budowania sieci gazet
niemieckich w stylu, formie i tre$ci, majacych utatwi¢ najpierw organizacjeg, a potem
utrwalenie nowego rezimu na podbitych terytoriach. Ziemie polskie, podzielone na
czg$¢ weielona do Rzeszy oraz tzw. Generalne Gubernatorstwo, pokryty sig szybko
siecia gazet hitlerowskich.

Szczegdlna aktywno$¢ przejawiato goebbelsowskie ministerstwo propagandy,
ktore jeszcze w czasie trwania kampanii wrzesniowej zorganizowato na zagarnig-
tych ziemiach polskich, wedtug wzorow istniejacych w Rzeszy, trzy Urzedy Propa-
gandy Rzeszy (Reichspropagandadmter) z siedziba w Poznaniu (RPA-1), Lodzi
(RPA-2) i Krakowie (RPA-3). Zadaniem tych urzedow stato si¢, migdzy innymi,
powotanie nowego systemu prasowego, odpowiadajacego potrzebom nazistowskiej
polityki. Po wiaczeniu polskiego Pomorza, Wielkopolski i Slaska do Rzeszy system
zarzadzania prasa na tych terenach uksztaltowat si¢ w ogoélnych zarysach analogicz-
nie do systemu w Altreichu'®; prasa w jezyku polskim zostata zlikwidowana catko-
wicie.

' Z.W. 1940, nr 5/6, s. 248.

' W 1941 r. liczba ta wzrosta do 55. Por. C. Madajczyk, Polityka Trzeciej Rzeszy w okupowanej
Polsce, Warszawa 1970, s. 169.

'7Z.V. 1939, nr 6, s. 934.

18 Por. Anordnung iiber die Einfiihrung der Bestimmungen der Reichspressekammer in der einge-
gliederten Ostgebieten z20 11940 r.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 261

Na Pomorzu, w granicach tzw. Reichsgau Danzig-Westpreussen, zacz¢to od na-
dania nowego oblicza prasie gdanskiej. Wychodzace tam dzienniki firmy Vera:
»Danziger Neuesten Nachrichten” i okrggowy hitlerowski organ ,,Danziger Vorpo-
sten” zostaly jeszcze silniej wprzegnigte do realizacji pro;)agandowych zadan sta-
wianych przez goebbelsowskie ministerstwo propagandy'’. Te ostatnia gazete po-
traktowano gako oficjalny organ okregowy NSDAP oraz namiestnika Rzeszy
w Gdansku™ i w tym charakterze przetrwata ona do kofica rzadéw hitlerowskich
w tym miescie. O jej niestawnym koncu pisat we wspomnieniach po zdobyciu Gdan-
ska radziecki general Pawel Batow’': W gmachu poczty leza porozrzucane paki
niewystanych egzemplarzy miejscowej gazety faszystowskiej »Danziger Vorpo-
sten«. Na pierwszej kolumnie grzmiace przemowienie Goebbelsa: »Nigdy nie skapi-
tulujemy...«. Swieza jest jeszcze farba tytutu »Gdansk — niezdobyta twierdza«”.

Organ prasowy mniejszosci niemieckiej w Bydgoszczy ,,Deutsche Rundschau
in Polen” ukazat si¢ po raz ostatni 1 wrzesnia 1939 r. Opuszczona przez zaloge
drukarnia zostata zajgta przez wojsko, a jej wlasciciela Hermanna i redaktora na-
czelnego gazety Gottholda Starke internowano i ewakuowano z Bydgoszczy. W za-
jetej przez Wehrmacht Bydgoszczy ,,Deutsche Rundschau in Polen” ukazat si¢ po-
nownie 7 wrze$nia pod komisarycznym kierownictwem Karla Hansa Fuchsa.
Wkroétce naczelnym redaktorem zostal ponownie Gotthold Starke, a z tytulu gazety
usunigto w pazdzierniku 1939 r. stowa: ,,in Polen”. ,Deutsche Rundschau” — jako
urzedowy organ partii nazistowskiej w miescie i powiecie bydgoskim oraz powiatach
sgpolenskim, $wieckim, tucholskim i wyrzyskim — byt wydawany przez caly okres
okupacji. Przez krétki czas, bo tylko do 4 listopada 1939 r., ukazywat si¢ w Chojni-
cach ,,Konitzer Tageblatt”, nawiazujacy do tradycji mniejszoSciowe]j gazety przed-
wojenne;j.

Od 2 stycznia 1942 r. wznowiono w Grudziadzu wydawanie dziennika ,,.Der Gesel-
lige”, nawiazujacego do tradycji sprzed I wojny $wiatowej 1 pierwszych lat okresu
migdzywojennego. Wydawnictwo gdanskiego organu NSDAP ,,.Der Danziger Vorpo-
sten” wskrzesilo t¢ gazete pod znamiennym hastem: ,,Znowu na strazy nad Wista™>>

Od 20 wrzesnia 1929 r. przez caly okres wojny ukazywat si¢ w Toruniu dziennik
»~Thorner Freiheit”, zamknigty w przeddzienh wyzwolenia miasta przez armi¢ ra-
dziecqu4.

Po zajeciu Wielkopolski hitlerowcy zakazali wydawania na tym obszarze polskich
gazet i czasopism. Juz 4 wrzesnia 1939 r., jeszcze w czasie dziatan wojennych, szef za-
rzadu cywilnego przy armii Wehrmachtu — Craushaar rozkazatl: ,,produkcja i rozpo-
wszechnianie polskich gazet na okupowanym obszarze jest do odwolania zakazana™,

197.V. 1940, nr 52/28 XII.

20 7. W. 1940, nr 2, s. 89.

2lp, Batow, W marszu i w boju, Warszawa 1963, s. 467.

22 7.V. 1940, nr 2.

BZN.1942,nr 1/3 1.

24 T. Cie$lak, Prasa Pomorza Wschodniego w XIX i XX w., Warszawa 1966, s. 118.

'S, Nawrocki, Hitlerowska okupacja Wielkopolski w okresie zarzqdu wojskowego, Poznan 1966,
s. 228.



262 Andrzej Czarnik

Tego rozkazu nigdy nie odwotano i zabroniono takze kolportowania hitlerowskiej
prasy wydawanej w jezyku polskim na obszarze GG. Rownolegle z organizacja
,»okregu Rzeszy” Wartheland podjgto prace nad otwarciem w Poznaniu oficjalnego
organu prasowego Gauleitera Arthura Greisera o nazwie ,,Ostdeutscher Beobachter”.
To wydawnictwo prasowe wykorzystato ludzi i sprawne urzadzenia drukarskie uka-
zujacej si¢ dotad w Poznaniu mniejszo$ciowej gazety ,Posener Tageblatt™®. Do-
tychczasowemu wydawcy tego dziennika dr. Schulzowi wiadze hitlerowskie powie-
rzyty kierownictwo nowej gazety, ktorej redakcje ulokowano w zagarnigtej siedzibie
»Kuriera Poznanskiego”. Zadania ,,Ostdeutscher Beobachter” okreslit w jego pierw-
szym numerze z 1 listopada 1939 r. Gauleiter Greiser, piszac, ze musi on by¢ ,,no-
sicielem wzmacniajacej si¢ na wchodzie Niemczyzny”. W tym samym numerze Re-
ichsleiter Amann zadal, by dziennik stat si¢ ,,publicystycznym bojownikiem na
wschodzie Rzeszy, siln_?/m bastionem Niemczyzny i nosicielem haset budowy nowe-
go okregu Wartheland®’.

Poznanski ,,Ostdeutscher Beobachter” zostal w ciagu lat wojny powaznie roz-
budowany, tak ze jego naktad w okresie najwigkszego rozwoju gazety siggal prawie
300 000 egzemplarzy. Gazeta ukazywala sie do kofica okupacji hitlerowskiej®.

Drugi na terenie Wartheland najpowazniejszy dziennik hitlerowski ukazywal
si¢ w Lodzi. Opieratl sig¢ na wydawanej w okresie migdzywojennym dla volks-
deutschow ,,Freie Presse”. W dniu wybuchu wojny aresztowano: dyrektora wydaw-
nictwa Liberats — Bertholda Bergmanna, redaktora naczelnego ,,Freie Presse” Adolfa
Kargela, dziennikarzy Horsta Margrafa i Alfreda Nasarskiego oraz kierownika dru-
karni Alfreda Gellerta. Drukarnia zostata zamknigta i w stanie nienaruszonym prze-
trwala do czasu zajecia Lodzi przez Wehrmacht. Dwa dni pdzniej, po dziewigcio-
dniowej przerwie, ,,Freie Presse” ukazata si¢ ponownie. Juz jednak 24 wrze$nia
1939 r. gazeta zostala przemianowana na ,,.Deutsche Lodzer Zeitung” — jedyny
dziennik niemiecki wydawany w Lodzi. Obok serwisu codziennych wiadomosci
gazeta ta zamieszczata urzegdowe ogloszenia wiadz cywilnych i wojskowych. Numer
z 8 listopada 1939 r. przyniost ogloszenia Artura Greisera o wiaczeniu todzi
do podleglego ,,Kraju Warty”. Wypowiedz Greisera zawierata brutalne pogrozki
wobec tych, ktorzy odwaza si¢ wystgpowac przeciw hitlerowskim wiadzom. Po tym,
jak w imieniu Hitlera Gauleiter Greiser wlaczyt £.6dz do Rzeszy, uznano, iz wyste-
pujace w tytule stowo ,,niemiecka” jest zbedne i odtad (12 listopada 1939 r.) gazeta
nosita tytul ,,Lodzer Zeitung”. Specjalne jej zadanie polegalo na ,,stuzeniu Niemcom
w Warthegau jako gazeta ojczysta i odgrywaniu roli bastionu narodowego socjali-
zmu na starym niemieckim obszarze kulturalnym”. Po przemianowaniu todzi na
Litzmannstadt tytul gazety zmienit si¢ na ,,Litzmannstddter Zeitung”. Najwyzszy

%W okresie agresji hitlerowskiej ostatni numer ,,Posener Tageblatt” ukazat si¢ 1 IX 1939 r.
Wznowiono wydawanie gazety juz 12 IX, ale ponownie przerwano po ukazaniu si¢ ,,Ostdeu-
tscher Beobachter”.

7 Ostdeutscher Beobachter 1939, nr 1/1 XL

28 Wyrazem pézniejszego rowoju NS-Gauverlag w Poznaniu stato si¢ wydawanie od 1941 r. mie-
sigcznika ,,Wartheland”. Z.W. 1941, nr 4, s. 226.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 263

naktad przekraczat 100000 egzemplarzy”. Gazeta stuzyla nazistom do stycznia
1945 1.

Dla ludnosci zydowskiej, zamknigtej w gettcie t6dzkim, wydawano od 7 marca
1941 r. pismo w jezyku jidysz pt. ,,Geto Cajtung”. Shuzyto ono prawie wylacznie do
oglaszania zarzadzen wladz hitlerowskich™.

W Gau Wartheland obok tych gazet ukazywat si¢ w Inowroctawiu dziennik ,,Ho-
hensalzaer”. Jego podstawa byt drukowany przed wojna dziennik ,,Kujawischer Bo-
te”, ktérego wydawanie wznowiono 18 wrzesnia 1939 r., dajac przez kilka dni zna-
mienny podtytut: ,,Urzedowy Organ Narodowosocjalistyczny”. Nazwa gazety ,,Ho-
hensalzaer Zeitung” pojawita si¢ 12 grudnia 1939 r. i pod tym tytutem dziennik uka-
zywal si¢ do konca okupacji jako ,,wielka gazeta ojczyzniana dla okregu inowro-
ctawskiego z obwieszczeniami urzgdowymi”.

W okupowanych przez wojska hitlerowskie Katowicach juz 4 wrze$nia 1939 r.
pojawit si¢ — po kilkudniowej przerwie, powstatej w wyniku dziatan wojennych —
pierwszy numer ,,Kattowitzer Zeitung”. Ta wydawana dotad dla mniejszosci nie-
mieckiej gazeta zmienila od 1 maja 1940 r. nazwg na ,,Oberschlesische Kurier”
i stata si¢ oficjalnym hitlerowskim organem okrggowym o duzym naktadzie — sig-
gajacym 190000 egzemplarzy. W Chorzowie pojawit si¢ 5 wrzesnia, ze znakiem
swastyki na winiecie tytutowej, ,,Der Oberschlesische Kurier”. Wydawaniem ,,Ku-
riera” kierowal dotychczasowy dyrektor Josef Strozyk. To wszystkie gazety hitle-
rowskie zalozone na Gérnym Slasku. Na tym terenie rozprowadzano takze w duzych
ilosciach wydawane: w pobliskich Gliwicach ,,Oberschlesische Wanderer”, w By-
tomiu ,,Ostdeutsche Morgenpost” i we Wroctawiu ,,Schlesische Tageszeitung™'.

Calkowita likwidacja prasy na ziemiach polskich po wrzesniowej agres;ji hitle-
rowskiej, byta wypadkiem jedynym w swoim rodzaju i wiazala si¢ wyraznie z ogo6l-
nymi zalozeniami polityki nazistow w stosunku do narodu polskiego. Na konferen-
cji, ktora odbyta si¢ 31 pazdziernika 1939 r. w Krakowie, Goebbels wypowiedziat
si¢ niedwuznacznie, ze nalezy zlikwidowa¢ caly system informacyjny dla Polakow,
pozostawiajac im jedynie gazety dostarczajace minimum elementarnych wiadomo-
sci. Nie moze by¢ natomiast mowy o udostgpnianiu Polakom prasy ambitniejsze;j,
zaspokajajacej ich aspiracje intelektualne i kulturalne™. Byta to jednoczesnie po-
$rednia zapowiedz wprowadzenia na obszarze GG systemu prasowego, sktadajacego
si¢ wylacznie z gazet niemieckich wydawanych w jezyku niemieckim i polskim.

Do realizacji tego zadania powotano na okupowanych ziemiach polskich trzy
Urzedy Propagandy Rzeszy: w Poznaniu, Lodzi i Krakowie. Dwa pierwsze z nich,
wobec utworzenia Wartheagu, do ktérego nieco p6zniej wlaczono Ldodz, nie odgry-
waly istotniejszej roli w organizowaniu systemu prasowego na obszarze GG. Zada-
nie to przejat zrazu Reichspropagandaamt 3 w Krakowie, wspomagany przez filig

*Z.V. 1939, 48/2 XII.

39 podobne gazetki ukazywaly sie takze na innych terenach, np. w Pradze drukowano od 1941 .
tygodniowy biuletyn informacyjny pt. ,,Jiidisches Nachrichtenblatt — Zidovske listy”.

3LF. Schmidt, Presse in Fesseln. Eine Schilderung des NS-Pressetrusts, Berlin 1947, s. 104.

32 Okupacja i ruch oporu w dzienniku Hansa Franka 1939-1945, Warszawa 1970, t. 1, s. 82.



264 Andrzej Czarnik

RPA-2, mieszczaca si¢ w Warszawie (Aussenstelle Warschau). Wraz z mianowaniem
26 wrzesnia 1939 r. H. Franka na stanowisko szefa naczelnego zarzadu Wschod
(Oberverwaltungschef Ost) przy tym urzgdzie zorganizowano réwnocze$nie Wy-
dzial Os$wiecenia Publicznego i Propagandy dla okupowanych ziem polskich,
mieszczacy si¢ poczatkowo w Poznaniu, a potem przez pewien czas w Lodzi. Kiedy
11 pazdziernika 1939 r. Oberverwaltungschef zostat przemianowany na generalnego
gubernatora i 26 pazdziernika objat urzad, siedzibg Wydziatu O$wiecenia Publicz-
nego i Propagandy bezzwlocznie przeniesiono do Krakowa. Wydzial ten przejat
dotychczasowe kompetencje Reichspropagandaamt 3 oraz jego warszawskiej filii
i powolat wiasne filie w Lublinie i Radomiu™.

Kierownikiem Wydzialu O$wiecenia Publicznego i Propagandy od momentu je-
go zalozenia i jednoczesnie szefem prasowym generalnego gubernatora zostat do-
tychczasowy kierownik wydziatu prasy partyjnej w berlinskiej Reichspressestelle
der NSDAP, Reichsamtsleiter dr Max Freiherr du Prel. Kierowal on bezposrednio
polityka prasowa GG do 15 sierpnia 1940 r., kiedy jego agendy przekazano szefowi
prasowemu rzadu GG, dokonujac tym samym reorganizacji wladz prasowych. Od
lata do konca 1940 r. funkcje t¢ pelnit Wilhelm Zarske, byly naczelny redaktor
»Danziger Vorposten” i byly szef prasowy Gauleitera Forstera w Gdansku. Z po-
czatkiem 1941 r. stanowisko szefa prasowego rzadu GG objat Emil Gassner, dotych-
czas petniacy funkcje zastepcy Zarskego. Na tym stanowisku pozostat do konca hi-
tlerowskich rzadow w Krakowie. Jego rozbudzone ambicje doprowadzaty czesto do
sporow kompetencyjnych z bezpos$rednim zwierzchnikiem — prezydentem Wydziatu
Glownego Propagandy, ktorym od 1 lutego 1941 r. byt Wilhelm Ohlenbusch®.

Zadania szefa prasowego i podleglych mu instytucji generalny gubernator Frank
zarzadzeniem z 24 kwietnia 1941 r. okreslit nastgpujaco: 1) Nadawanie politycznego
kierunku prasie GG zgodnie z wymaganiami ogoélnej polityki Rzeszy i GG. Przy
tym za realizacje gtdéwnych kierunkéw polityki prasowej w odniesieniu do spraw
GG, ustalonych przez samego Franka, odpowiedzialny byt bezposrednio szef pra-
sowy. 2) Zatwierdzanie wszystkich publikacji o GG i podporzadkowywania ich poli-
tycznym potrzebom GG. 3) Troska o propagowanie probleméw GG na tamach prasy
w Niemczech i za granica. 4) Informowanie wladz GG o aktualnych problemach po-
litycznych, w tym réwniez o charakterze poufnym®.

Gtowne kierunki polityki prasowej w GG ustalone byly w urzedzie generalnego
gubernatora (Amt des Generalgouvernement), przeksztatlconym 1 grudnia 1940 r.
w tzw. rzad GG. Sktadat si¢ on z sekretariatu stanu i 12 resortowych departamentow,
noszacych nazwe wydzialow (Abteilungen), a od marca 1941 r. gtéwnych wydzia-
low (Hauptabteilungen). W skladzie Wydziatu Gtéwnego VIII Propagandy znajdo-
wat si¢ wydziat prasowy (4bteilung Presse in der Hauptabteilung Propaganda).

33 A. Dresler, Die Presse im Generalgouvernement fiir die besetzenpolnische Gebiete, Zeitungs-
wissenschaft. Monatschirft flir internationale Zeitungsforschung, Berlin 1940, nr 4, s. 138.

3 W. Ohlenbusch, ur. 28 XII 1899 r., byt przed objeciem tego stanowiska kierownikiem wydziatu
propagandy w urzgdzie dystryktu warszawskiego. Por. Okupacja i ruch oporu..., s. 631.

35 Zweieinhalb Jahre Pressearbeit im Generalgouvernement, (b.m.w.) 1942, s. 5.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 265

Z podstawowych zalozen polityki prasowej wynikato przywiazywanie przez
wladze GG duzej wagi do prasy w jezyku niemieckim. W pierwszych planach za-
mierzano podnies¢ do rangi glownej niemiecka gazetg¢ w GG ,,Deutsche Lodzer Zei-
tung”. Rychto jednak, w zwiazku z wlaczeniem Lodzi do Warthegau, plan ten stat
sig nieaktualny36. W tej sytuacji na osobiste polecenie Hansa Franka otwarto w Kra-
kowie redakcjg niemieckiego dziennika ,,Krakauer Zeitung”, ktory w poinocne;j czg-
sci GG kolportowany byt od 14 listopada 1939 r. pod nazwa ,,Warschauer Zeitung”.
Gazete redagowano i drukowano w budynku zlikwidowanego ,,Ilustrowanego Ku-
riera Codziennego™’. ,Warschauer Zeitung”, jako mutacja ,Krakauer Zeitung”,
miata redakcje naczelng w Krakowie i do konca 1939 r. byla drukowana w tym mie-
scie. Dopiero od stycznia 1941 r. ,,Warschauer Zeitung” stala si¢ od strony formalne;j
niezaleznym pismem’®. Pierwszy numer nowej gazety ukazat si¢ z data 12/13 listo-
pada 1939 r., zapowiadajac, ze ,Krakauer Zeitung” przeznaczona jest przede
wszystkim dla zolierzy Wehrmachtu, urzednikow niemieckich, ktoérzy gotowi sa lo-
jalnie podporzadkowaé si¢ nowym stosunkom™. Numer inauguracyjny przyniost
programowe o$wiadczenie Hansa Franka oraz pozdrowienia od Goebbelsa, Ammana
i Dietricha. Goebbels w swojej wypowiedzi, zatytutowanej ,,Nasze zadanie”, pisat:
»Jest zrozumiale samo przez sig, ze w wytworzonych warunkach nie moze by¢ mo-
wy o sentymentalnym zbrataniu si¢ z narodem, ktory byt zdolny do takich prze-
stepstw [na Niemcach — przyp. aut.]. Nie bedziemy ustawa¢ w przypominaniu, cze-
go Polacy dopuscili si¢ w stosunku do narodu niemieckiego i Rzeszy”. W podobny
ton uderzyly takze o$wiadczenia pozostatych dygnitarzy nazistowskich. Nowa ga-
zeta miata sta¢ si¢ ,,nosicielka politycznej woli i kulturalnego postannictwa narodu
niemieckiego w Kraju Wschodnim, symbolem niemieckiej sily oraz pomocnikiem
generalnego gubernatora w propagowaniu i urzeczywistnianiu jego decyzji i zamia-
row™®.  Krakauer Zeitung” zamieszczata serwis informacyjny z Rzeszy, a lokalne
wiadomosci przekazywata w dziale ,,Das Generalgouvernement”. Strona zatytulo-
wana ,,Die Wacht am Osten” codziennie przypominata o hitlerowskich planach w sto-
sunku do ziem polskich. Naktad , Krakauer Zeitung”“, stale rost i wynosit w grud-
niu 1939 1. — 52 627, w marcu 1940 r. — 70 000, w grudniu 1940 r. — 86 242, w stycz-
niu 1942 r. — 120 029 egzemplarzy.

Z 70 tysigcy egzemplarzy ,,Krakauer Zeitung”, drukowanych w marcu 1940 r.,
6 tysiecy wysytano na teren Rzeszy i polskich ziem wlaczonych. Znaczna czg$¢ na-

3¢ A. Dresler, Die Presse..., s. 139.

37 Hitlerowcy zagarneli caty majatek po ,,JKC”, z uznaniem wyrazajac si¢ o nowoczesnym charakterze
tego wydawnictwa prasowego, w szczegdlnosci wykorzystywali archiwum zdje¢, liczace kilkaset
tysigey fotografii. W pomieszczeniach ,,JKC” bezposrednio po ich zajgciu, a przed otwarciem ,,Kra-
kauer Zeitung”, wydawano krotko gazetg frontowa i pismo hitlerowskie w jezyku polskim.

38 Krakauer Zeitung, 3 1 1941.

39 Zgodnie ze stanowiskiem Goebbelsa wyrazonym na konferencji w PROMI juz 7 IX 1939 r. ga-
zety ukazujace si¢ na terenie GG mialy nosi¢ podtytut ,,.Deutsche Ostlandzeitung”. Ostatecznie
jednak z tego podtytutu zrezygnowano.

“0Z.V. 1939, nr 48/2 XIL.

Do , Krakauer Zeitung” dotaczano dodatek miesieczny pt. ,Weichsel Illustrierte”.



266 Andrzej Czarnik

ktadu rozchodzita si¢ wsrdd zotnierzy okupacyjnych oddziatow Wehrmachtu stacjo-
nujacych w GG, gdyz przyjeto zasade, ze na dziesigeiu Zotnierzy przypadat obowia-
zek abonowania jednego egzemplarza ,,Krakauer Zeitung”. Tajemnica rosnacych
naktadow tej gazety tkwita i w tym, ze do konca 1939 r. przyw6z gazet wydawanych
w Rzeszy do GG byt ograniczony, by umozliwi¢ popularyzacje ,,Krakauer Zeitung”.
Dopiero od 1 stycznia 1940 r. zezwolono na szersze rozpowszechnianie w GG nie-
ktorych gazet wydawanych w Rzeszy. Redaktorami naczelnymi ,,Krakauer Zeitung”
byli kolejno: referent prasowy w Wydziale O$wiecenia Publicznego i Propagandy
Dagobert Diirr (do konca 1939 r., kiedy wrécit do PROMI), Ludwik Vogl z Zei-
tungsdienst Graf Reischach (do potowy marca 1940 r.), Wilhelm Zarske, dotych-
czasowy redaktor naczelny ,,Danziger Vorposten” (do czerwca 1941 r.) i Rudolf
Stoppler. Gazeta wychodzita do 17 stycznia 1945 .

W dniu 1 sierpnia 1941 r. poczat si¢ ukazywaé nowy, wydawany we Lwowie
w jezyku niemieckim dziennik ,,Lemberger Zeitung”.

Od pazdziernika 1940 r. zaczgty wychodzi¢ w jezyku niemieckim w naktadzie po
3000 egzemplarzy: miesigcznik ,,Das Generalgouvernement” — organ wtadz GG (od
stycznia 1942 r. kwartalnik) i ilustrowany kwartalnik Instytutu Pracy Niemieckiej na
Wschodzie — ,,Die Burg”. Do tych czasopism doszedt pdzniej organ wiadz NSDAP
w GG ,,Das Vorfeld” (jako wydawca figurowat H. Frank, redaktorem naczelnym by?
Hans Miiller, przecigtny naktad 25000 egz.) i od stycznia 1941 r. periodyk ,,Deu-
tsche Forschung Osten” (rocznie 8 zeszytdw) w naktadzie okoto 1200 egzemplarzy.

Okupacyjne wydawnictwo w Krakowie ,,.Der Kolonist” wydawato na zlecenie
»Wyzszego dowddey SS i policji” w GG ,,Deutscher Kalender im Generalgouver-
nement” w dwoch mutacjach: niemieckiej i niemiecko-polskiej dla volksdeutschow.
W kalendarzu tym szczegdlnie eksponowano materialy ukazujace niemieckie wpty-
wy kulturalne na obszarze GG w dawnych czasach. Byt on glownie przeznaczony
dla kolonistow niemieckich, osadzonych w zagrabionych gospodarstwach Zamoj-
szczyzny.

Placowka szefa prasowego rzadu GG wydawata miesi¢cznik w jezyku niemiec-
kim przeznaczony dla polskich i ukrainskich wojtow pt. ,,Der Ratgeber”. Pismo to,
wydawane we wspolpracy z Wydziatem Spraw Wewnegtrznych i innymi zaintereso-
wanymi wydziatami rzadu GG, stanowilo kontynuacje¢ ukazujacej sig¢ wczesniej ,,In-
formationsdienst fiir die Wojts”.

W Warszawie dla ozywienia niemieckiego zycia kulturalnego wydawano ,,War-
schauer Kulturblitter”, a w Krakowie miesiecznik , Bléitter des Staatstheaters des
General Gouvernements™*.

Od konca 1941 r. ukazywat sig, poczatkowo jako miesigcznik, nieco pdzniej jako
kwartalnik, organ urzgdowy Wydzialu Gltoéwnego Nauki i Nauczania rzadu GG
,Wissenschaft und Unterricht”, ktory redagowany byt przez Hermanna Deuringa™®.

W rocznicg urodzin Hitlera uruchomiono w 1942 r. w Radomiu tygodnik dla
osadnikow niemieckich w GG pt. ,,Deutsche Gemeinschaft”. Dla Niemcoéw za-

427 W. 1942, nr 9, s. 463.
“ Tamze, s. 462.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 267

mieszkatych w GG przeznaczony byt takze ilustrowany miesigcznik ,,Deutsche He-
imat”, ukazujacy si¢ od wiosny 1940 roku**.

W organizacji prasy niemieckiej w jezyku polskim w pierwszym okresie admini-
stracji wojskowej stosowano rozwiazania do$¢ przypadkowe i improwizowane,
z wyrazna tendencja ograniczajaca. Po powotaniu wladz GG Wydzial O$wiecenia
i Propagandy przejat catkowity nadzor nad ta prasa. Wydziat ten wydawat od 1940 r.
biuletyn ,,Pressedienst des Generalgouvernements”. Produkcja wszystkich gazet hi-
tlerowskich w jezyku polskim zajmowato si¢ jedno wydawnictwo, chociaz miejsca
ukazywania si¢ i drukowania byly rozne. Wydawca tym byl oficjalny koncern pra-
sowy niemieckich wladz okupacyjnych w GG Zeitungsverlag Krakau-Warschau
G.m.b.H., kierowany od pazdziernika 1939 r. do stycznia 1945 r. przez Heinza Stro-
zyka, pelniacego przez wojna obowiazki dyrektora nazistowskiego wydawnictwa
Gauverlag Wiirzburg. W krakowskim Patacu Prasy zjawit si¢ juz 9 wrzesnia 1939 1.
radca ministerialny Dagobert Diirr (przed wojna dyrektor wydawnictwa biuletynow
propagandowych NSDAP — ,,Unser Wille und Weg”), ktory trzy dni p6zniej polecit
wznowienie ,Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, ktorego redakcje objal sam.
Pierwszy numer kontrolowanego przez nazistow ,IKC” pojawit si¢ 14 wrzesnia,
a ostatni 26 pazdziernika 1939 roku®. W jego miejsce 27 pazdziernika wydano
pierwszy numer hitlerowskiego dziennika ,,Goniec Krakowski”, ktérego naktad
osiagnat wkrotce 70 000 egzemplarzy. Obok niego ukazywat si¢ w Krakowie od 25
lutego 1940 r. dwunasto-szesnastostronicowy dwutygodnik ,,Ilustrowany Kurier Pol-
ski” (naktad 50 000 egz.). Poza tym drukowano w stolicy GG dla Zaglgbia Dabrow-
skiego ,,Dziennik Poranny” (naktad 20 000 egz.).

W okregu (dystrykcie) radomskim wydawano od konca 1939 r. dziennik pt. ,,Ku-
rier Czgstochowski” (naktad 40 000 egz.). W Radomiu ukazywat si¢ od pazdziernika
1939 r. trzy razy w tygodniu ,,Kurier Radomski”, a od lutego 1940 r. ,,Dziennik Ra-
domski” (naktad 20 000 egz.). W Kielcach do konca lutego 1940 r. ukazywat si¢ trzy
razy tygodniowo ,.Ekspress Kielecki”, zastapiony pozniej przez gazete codzienng
»Kurier Kielecki” (naktad 5000 egz.).

W Warszawie ostatnie dzienniki polskie ukazaty si¢ z data 23 wrzes$nia 1939 r.,
a edycje przygotowane na dzien nast¢pny nie zostaly juz wydrukowane. Tylko czgsé¢
z nich, w formie szczatkowych odbitek, rozklejano na murach w obl¢zone;j stolicy.
Po zawarciu rozejmu, wydawcy i dziennikarze kilku pism powotali wspdlny komitet
redakcyjny, ktory 27 wrzesnia wydat pierwszy numer ,,Gazety Wspoélnej”’; poza nim
ukazaly si¢ jeszcze tylko dwie edycje*®. Gazeta ta, rozklejana poczatkowo na mu-
rach, ,,po kilku dniach zjawita si¢ w sprzedazy ulicznej jako wspdlnie redagowany
tekst, idacy do sprzedazy z nagldwkami roznych gazet. Tekst ten sktadat si¢ w glowne;j
mierze ze sprawozdan o dzialalnosci zmierzajacej do naprawy najbardziej dotkli-
wych zniszczen, o stanie robot przy sieci wodociagowej i elektrycznej, o wysitkach
poprawy aprowizacji; z wywiadéw w tej sprawie, przeprowadzanych z prezydentem

*“ Deutsche Heimat 1940, nr 1/5 IV.
* T, Wronski, Losy polskiej prasy we wrzesniu 1939 1., Zycie Literackie, 17 IX 1972, s. 4.
46 .

Tamze.



268 Andrzej Czarnik

Starzynskim, wiceprezydentami itp.; dopiero za$ na ostatnim miejscu, z rzadka roz-
siane, czerpane z prasy niemieckiej, wiadomosci ze §wiata, podawane sucho bez
komentarzy. Tak redagowana gazeta okazala si¢ jednak nie dos¢ lojalna dla wiadz
okupacyjnych. Pewnego dnia nie ukazata sig; [...] prezes Zwiazku Wydawcow Kazik
byt przez Gestapo dhugo badany, traktowany jak oskarzony™"’.

Po likwidacji ,,Gazety Wspolnej” nazisci podjgli wydawanie ,,Nowego Kuriera
Warszawskiego”, ktorego naktad wkrotce wzrost do 195 000 egzemplarzy. Wydania
niedzielne i §wiateczne siggaty nawet 300 tys. egzemplarzy, jak notowat w swej kro-
nice w pazdzierniku 1939 r. Ludwik Landau: ,,»Nowy Kurier Warszawski« redago-
wany jest jako wydawane po polsku pismo hitlerowskie. Wiadomosci w nim, artyku-
ly, rysunki — wszystko to pochodzi z niemieckiej prasy; oryginalne sa tylko glupawe
powiesci 1 felietony w odcinku. Wszystko wige jest juz nie lojalne, ale pelne entu-
zjazmu, pogardy dla Anglii i Francji. Osobliwoéci tego pisma polegaja na tym, ze
wiadomos$ci w nim sa zawsze spoznione i ze nie zawiera zadnej kroniki lokalnej, nie
podajac nawet nic o prowadzonych w Warszawie robotach, o wydawanych
w Warszawie zarzadzeniach itd. Osobliwos$ci te wynikaja podobno stad, ze pismo to
wydawane jest w Lodzi 1 drukowane poprzedniego dnia jako polska wersja — w thu-
maczeniu i z silnymi skrétami, czasem z charakterystycznym opuszczaniem szcze-
golnie dla nas niestrawnych wiadomosci czy ustgpow w nich — niemieckiego pisma
16dzkiego ,,.Deutsche Lodzer Zeitung™*®.

W stolicy okregu lubelskiego, w miejsce ,,Glosu Lubelskiego”, od 20 stycznia
1940 r. ukazywat sig, poczatkowo jako tygodnik, pozniej wydawany trzy razy w ty-
godniu, ,,Nowy Gtos Lubelski”.

Od czasu utworzenia 1 sierpnia 1941 r. okregu galicyjskiego (Iwowskiego) zaczat
si¢ ukazywa¢ dziennik ,,Gazeta Lwowska”. Pierwsze wydanie gazety miato naktad
50000 egzemplarzy49.

Na obszarze GG ukazywaly si¢ tez tygodnik ,,Siedem Dni” oraz miesigczniki:
ostawiona pornograficzna ,,Fala” i ,,Co miesiac powie$¢” — zamieszczajacy thuma-
czenia z brukowcow niemieckich.

Naktad prasy niemieckiej w jezyku polskim w GG ilustruje tabela 1.

Tabela 1
Naktad prasy niemieckiej w jezyku polskim w GG 1940-1942
Rodzaj czasopisma 1940 1941 1942
Dzienniki 275500 392 400 363 800
Tygodniki 51000 115200 166 700
Miesigczniki 11700 113 200 152 300

Zrodto: Z.W. 1942, nr 9, s. 464

47 L. Landau, Kronika lat wojny i okupacji, Warszawa 1962, t. V, s. 41-42.
8 Tamze.
4 Gazeta Ilustrowana, 31 VIII 1941.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 269

Oprocz tego wydawano czasopisma specjalistyczne (glownie dla rolnikoéw), nie-
kiedy dwujezyczne, w naktadzie poczatkowo niewielkim (1940 r. 12 600 egz.), p6z-
niej znacznie zwigkszonym (1942 r. — 771 600 egz.). Nalezat do nich (m.in.) druko-
wany w Krakowie miesigcznik dla mtodziezy ,,Ster”, ktérego naktad przekroczyt
100 000 egzemplarzy. Droga przymusu szkolnego byt rozprowadzany miesigcznik
dla szkot rzemie$lniczych ,,Zawéd i Zycie” (Krakéw). Dla rolnikow wydawano
w Krakowie tygodniki ,,Rolnik™ i ,,Siew” oraz miesigcznik ,,Wzorowa Gospodarka”.
Pisma te rozchodzity si¢ stabo, dlatego Niemcy — aby zapobiec brakowi nabywcow
— nakazywali prenumerowanie przez gminy z gory okreslonej liczby egzemplarzy.
Dla stuzby lesnej wydawano dwutygodnik ,,Las i Drewno”, a dla lekarzy czasopi-
smo ,,Zdrowie i Zycie”. Specjalnie dla wsi przeznaczona byta gazeta $cienna ,,No-
winy”, ktora ukazywata si¢ od lata 1940 r. (takze w jezyku ukrainskim). Bylo rzecza
charakterystyczna, ze dla wprowadzenia czytelnikow w biad niektore ,,gadzinowki”
uzywaly tytutéw dawnych polskich wydawnictw.

Trafna oceng prasy hitlerowskiej dla Polakow zamiesécito wydawane przez PPS
(WRN) pismo konspiracyjne ,,Kronika Okupacji”: ,,Gadzindowki sa wazna bronia
w reku wroga, walczacego zaciekle z polskoscia. Niebezpieczenstwo tej broni tatwej
zaciera w umystowosci czytelnika wiadomo$¢ istotnych zatozen i zrodet wydawnic-
twa. Kazde stowo zamieszczone w gadzindwce jest starannie rozwazane przez pro-
pagande niemiecka, gdyz staje si¢ wowczas narzedziem jej celowej i przemyslanej
akcji. Pamigta¢ wigc trzeba, ze gadzinéwki shuza wrogowi 1 wymierzone sg przeciw
polskosci. Niemcy chwytaja si¢ wszystkich §rodkéw, aby skloni¢ spoteczenstwo
polskie, rozbi¢ jego jednos¢, a przez to ostabi¢ zdolnos¢ odpornosci i wiarg we wia-
sne sity™’.

Wobec zblizajacej si¢ nieuchronnie klgski, wiladze GG podjety dziatania propa-
gandowe zmierzajace do pozyskania spoteczenstwa polskiego. Z koncem sierpnia
1944 r. w Krakowie ukazat si¢ dywersyjny dwutygodnik polityczny ,,Przetom”. Re-
dagowany przez renegata dra Feliksa Bardeckiego ,,Przetom” propagowat hasta anty-
anglosaskie i jednocze$nie antyradzieckie, sugerujac jako jedyne wyjscie dla Polakow
kolaboracje z Trzecia Rzesza. W podobnym duchu prowadzity nazistowska propa-
gandg gazety ,,Do czynu — pismo dla mtodziezy polskiej” (Krakow, skrytka pocztowa
nr 1325) oraz ,,Przyszto$¢”, zawierajace przeglad wydarzen z poszczegdlnych mie-
siecy. Zjadliwie antysemicki charakter miato pismo ,,Czy znasz go?”, nawiazujac do
tradycji ostawionego streicherowskiego ,,Stiirmera™"'. Szczegdlnie perfidny, aczkol-
wiek tatwy do rozszyfrowania charakter miaty nazistowskie pisma podajace sig¢ za
produkty polskiego podziemia. W Czgstochowie ukazata si¢ pod koniec pazdziernika
1944 r. — w formacie berlinskim — ,,Gazeta Narodowa”. W tym miescie kolportowano
réwniez w podobnym formacie jako ,,Jednodniowke” dywersyjng ,,Straznicg”, takze
probujaca podawaé si¢ za pismo wydawane przez polski ruch oporu. Nazistowscy
specjalisci od propagandy wydawali w Krakowie w matym formacie (AS5) szescio-
stronicowa gazetke ,,Glos Polski”, zewngtrznie znacznie bardziej podobna do pism

01, Landau, Kronika lat wojny..., t. I11, s. 694 — , Kronika okupacji”, nr 6.
S1'S. Ziemba, Kokietowanie Polakéw przez Hansa Franka, Zycie Literackie, 15 X 1972, s. 7.



270 Andrzej Czarnik

konspiracyjnych™. Wszystkie te proby pozyskiwania spoleczenstwa polskiego do
wspolpracy z walaca si¢ Rzesza zakonczyty sig catkowitym fiaskiem.

Na obszarze GG wydawano takze prasg¢ w jezyku ukrainskim. Do czasu agresji
na ZSRR byly to trzy pisma, wsrdd nich ukazujacy si¢ od poczatku 1940 r. dziennik
»Krakowski Wisti”. Po powigkszeniu 1 sierpnia 1941 r. GG o dystrykt galicyjski
liczba czasopism ukrainskich powaznie wzrosta. Zaczgto drukowaé nowy dziennik
»Lwowski Wisti”. Wydawany odtad takze we Lwowie tygodnik ,,Ridna Zemlja”
uruchomit w roku nastgpnym cztery mutacje: w Tarnopolu ,,Tarnopilskij Hotos” (od
23 VII 1942 r.), w Stanistawowie ,,Stanistawiwskij Stowo” (od 2 VIII 1942), w Czort-
kowie ,,Czortkiwska Dumka” (od 9 VIII 1942 r.) i w Stryju ,,Hotos Pidkarpatja” (od
15 VIII 1942)>. Zaréwno ,Ridna Zemlja”, jak i jej mutacje przeznaczone byly
glownie dla ludnosci wiejskie;j.

Wsrod miesigeznikow ukrainskich znajdowaty si¢ (m.in.) ,Ilustrowani Wisti”,
czasopisma dla mtodziezy ,,Dorcha” i dla dzieci ,,Mali Druzi”. W Jarostawiu wyda-
wano dla rolnikoéw miesigcznik ,,Silskij Hospodar™.

W pierwszych miesiacach istnienia dystryktu galicyjskiego aczna liczba czaso-
pism w jezyku ukraifiskim wzrosta do 16> (ogétem w GG — 20). Potem w obawie
o utratg mozliwo$ci kontroli nad tymi pismami, redagowanymi przez nacjonalistow
ukrainskich, wladze okupacyjne podjety akcj¢ zmierzajaca do ich komasowania
i ograniczania. Zapowiedz tej akcji pojawila sie juz na jesieni 1942 roku™.

Dane o naktadzie prasy ukrainskiej sa zamieszczone w tabeli 2.

Tabela 2
Naktady prasy ukrainskiej w GG 1940-1942
Rodzaj czasopisma 1940 1941 1942
Dzienniki 1680 14250 46 500
Tygodniki 3340 85500 90300
Miesigczniki 10250 18750 31500

Zrodto: Z.W. 1942, nr 9, s. 464

Nie ukazywata si¢ w zasadzie na terenie GG poza obszarem gett prasa zydowska.
Wyjatek stanowil wydawany w Krakowie od lipca 1940 r. do czerwca 1942 r.,
w niewielkim naktadzie w jezyku polskim, nieoficjalny organ rad zydowskich ,,Ga-
zeta Zydowska”, kolportowany w zasymilowanych $rodowiskach zydowskich. Pi-
smo to drukowano w ramach wprowadzonego do rejestru firm niemieckich wydaw-
nictwa Jiidische Presse G.m.b.H.*. Jak wyjasniat kierownik Wydziatu Informacji

52 Tamze.

3 Z.W. 1942, nr 19, s. 534,

5 Tamze, s. 465.

55 Tamze.

561, Landau, Kronika lat wojny..., t. 1, s. 693.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 271

i Propagandy w urzedzie szefa dystryktu lubelskiego w okoélniku z 30 lipca 1940 r.
do starostow, ,,zadaniem gazety jest wylacznie informowanie zyjacych w GG Zydéw
o problemach zydowskich w przez nas pozadanym duchu”.

Podjete wiosna 1940 r. przygotowania, zmierzajace do opanowania Dani i Nor-
wegii, prowadzono w ramach zaplanowanej juz z koncem poprzedniego roku opera-
cji ,,Cwiczenie Wezera” (Weseriibung). Rownolegle z militarnymi przygotowaniami
do tej nowej agresji prasa hitlerowska rozpoczeta szeroka kampanig propagandowa,
w ktérej zwracano uwagg na systematyczne naruszanie suwerennos$ci Danii i Nor-
wegii przez samoloty alianckie.

Wkroétce po hitlerowskim desancie w Norwegii na specjalne zlecenie komisarza
Rzeszy Josefa Terbovena zostat zatozony w Oslo niemiecki dziennik ,,Deutsche Zei-
tung in Norwegen”, wydawany, wbrew zwyczajom przyjetym w Norwegii, takze
w niedzielg. Pierwszy numer gazety ukazat si¢ juz 20 maja 1940 roku’’. Dziennik,
redagowany i drukowany w duzym formacie w budynku norweskiej gazety ,,Aften-
posten”, osiagnat poczatkowo stosunkowo wysoki naktad 70 000 egzemplarzy, ktory
jednak w lipcu 1940 r. spadt do 40 000 egzemplarzy. Gazeta miata stuzy¢ rozwijaniu
,»Wspolpracy obu germanskich narodow” przez ,,pokazywanie i podkreslanie nie-
mieckich warto$ci kulturalnych, cech wspdlnych obu narodow, idei wielkogerman-
skich i ich celow™®, dlatego Niemcy kolportowali ja takze w Danii, a nawet wysyta-
li do Szwec;ji.

Ze wzgledu na duza odleglos¢ pémocnych rejondw Norwegii, a takze specyfike
tego obszaru zaczgto wydawac od 10 lutego 1941 r. w Tromso mutacjg ,,Deutsche
Zeitung in Norwegen” — ,.Deutsche Polarzeitung™’. Mutacja ta, zajmujaca si¢ gtow-
nie problemami strefy polarnej, dostarczata informacji urzednikom i Zolierzom
niemieckim rozlokowanym na dalekiej pénocy. W Norwegii ukazywat si¢ takze od
23 listopada 1940 r. niemiecki miesigcznik ,,Deutsche Monatshefte in Norwegen”,
ktéry — wedlug redakcyjnej zapowiedzi — wydawany byl ,,w Scislej wspotpracy
z Wyglozialem Glownym Propagandy Rzeszy dla okupowanych norweskich teryto-
riow’™".

Jezeli chodzi o prasg¢ norweska, to do jesieni 1940 r. ukazywata si¢ wigkszos¢ ga-
zet z okresu przedwojennego. W tym czasie jednak wprowadzono zaostrzona kon-
trolg prasy, tworzac instytucje cenzury, w ktorych zaangazowano quislingowcow,
dziatajacych pod kontrola urzednikéw PROMI. W listopadzie 1940 r. utworzono
»Panstwowy dyrektoriat prasowy” (Staates Pressedirektoriat) z zadaniem prowa-
dzenia $cistej kontroli nad polityka prasowa. Skuteczno$¢ tej kontroli miato zapew-
nia¢ 30 ,,Urzedéw prasowych”, powotanych w poszczegolnych dystryktach.

Na rozkaz Terbovena zatozono takze ,,zwiazek zawodowy” dla dziennikarzy ko-
laboracjonistow. Zwiazek ten, na ktorego czele stanat ,komisaryczny przywodca”

STR. Weiss, Briicke von Volk zu Volk, Deutsche Monatshefte in Norwegen, Berlin 1942, nr 6, s. 26.

8 Z.V. 1940, nr 179, s. 170.

%9 Deutsche Polarzeitung” — Ausgabe der Deutschen Zeitung in Norwegen fiir Nordl. Eismeerzo-
ne, Finnmark, Troms.

5 Por. Arbeiter Zeitung 1942, 25 X.



272 Andrzej Czarnik

Arnt Riksheld, stat si¢ jednym z podstawowych ogniw podporzadkowania hitlerow-
skim dyktatorom prasy norweskiej’'. Ogolny nadzor na caloécia prasy norweskiej
sprawowatl Wydziat Prasowy (Presseabteilung) w Urzedzie Komisarza Rzeszy Ter-
bovena®. Rezultat tej ,,wspolpracy” quislingowskich i hitlerowskich instytucji byt
taki, ze do konca 1941 r. zlikwidowano okoto 80% przedwojennych gazet. W ich
miejsce powolywano nowe, juz bezwzglednie podlegajace faszystowskim moco-
dawcom®. Z tych wzoréw skorzystano wkrotce przy podporzadkowywaniu prasy
w innych panstwach Europy Zachodnie;.

Dnia 10 maja 1940 r. wojska hitlerowskie rozpoczgly nowa kampanig na zacho-
dzie Europy. Celem ataku stata si¢ nie tylko Francja, ale takze trzy panstwa neutral-
ne: Holandia, Belgia i Luksemburg. Szybkie opanowanie tych krajow postawito
przed okupacyjnymi wtadzami niemieckimi problem zorganizowania gazet niemiec-
kich. W tym celu wykorzystano doswiadczenia zdobyte w Norwegii.

W pierwszej kolejnosci rozwiazano t¢ sprawe w odniesieniu do Holandii, gdzie
5 czerwca 1940 r. ukazat si¢ pierwszy numer ,,Deutsche Zeitung in Niederlanden”.
Gazetg, ktora wydawano do 1944 r., przygotowywano w Amsterdamie w budynku
dziennika ,,Telegraf”, w naktadzie 60 000 egzemplarzy. Komisarz Rzeszy w Holan-
dii Arthur Seyss-Inquart stwierdzit w artykule wstgpnym pierwszego numeru, ze ga-
zeta bedzie wykonywa¢ swe zadania ,,jako organ osiadtych na okupowanym teryto-
rium Niemcéw i jako $rodek tacznosci migedzy wiladzami okupacyjnymi a cala lud-
noscia”®. Takie formufowanie zadan gazety, wskazujace na jej ukierunkowanie nie
tylko na cywilna ludno$¢ niemiecka i zotnierzy Wehrmachtu, ale takze na tych Ho-
lendréw, ktorzy znali jezyk niemiecki, nie byto przypadkowe. Takze szerokie propa-
gowanie na tamach ,,Deutsche Zeitung in Niederlanden” niemiecko-holenderskiej
wspolpracy gospodarczej i kulturalnej wynikato z okreslonych tendencji. Dziennik
miat sta¢ si¢ jednym z istotnych elementow prowadzacych do rozszerzenia grona
kolaborantow (poza nieliczng stosunkowo grupe faszystow holenderskich Antona
Musseta) i w konsekwencji stuzy¢ realizacji niesprecyzowanych zreszta zamiarow
potaczenia Holandii z Rzesza. Gazeta miata poza tym odgrywacé szczegdlna rolg wy-
sunigtego posterunku propagandowego skierowanego przeciwko Wielkiej Brytanii.

W sasiedniej okupowanej Belgii hitlerowcy zorganizowali niemiecka gazete nie-
caty miesiac p6zniej. Wydanie 1 lipca 1940 r. pierwszego numeru ,,Briisseler Zei-
tung” zostato na jej tamach uzasadnione przez szefa zarzadu wojskowego w Belgii
pn. Francji gen. von Falkenhausena nastgpujaco: ,,Tam, gdzie stacjonuja niemieccy
zohierze, musi istnie¢ takze niemiecka gazeta”. W przeciwienstwie do holender-
skiego odpowiednika tej gazety, miata ona by¢ przeznaczona wylacznie dla Niem-
coOw w Belgii. W rezultacie jej serwis informacyjny w odniesieniu do probleméw
belgijskich byt niezwykle ubogi. Ukazanie si¢ ,,Briisseler Zeitung” zostato poprze-
dzone likwidacja wydawanych dotad w Belgii nazistowskich organow prasowych:

81 B, Piotrowski, Podziemna prasa norweska, Zeszyty Prasoznawcze 1971, nr 2, s. 66.
62 Norwegische Pressearbeit, Deutsche Monatshefte in Norwegen 1944, nr 5, s. 3.

83 B. Piotrowski, Podziemna prasa...,s. 67.

64 Z.V. 1940, nr 24/15 VL



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 273

,Nationalsozialistische Information” i ,,Deutsch-Belgische Rundschau”. Nowa gaze-
ta, drukowana na urzadzeniach zajgtej przez nazistoéw brukselskiej ,,Derniere Heu-
re”, osiagneta wysoki naktad 150000 egzemplarzy, skupiajac takze czytelnikow
wcezesniej wydawanych w Belgii dziennikow nazistowskich. W rejonie przygranicz-
nym, ktory zamieszkiwata mniejszo$¢ niemiecka, od sierpnia 1941 r. ukazywat sig
w Arlon niemiecki tygodnik ,,Areler Zeitung™®.

Po pokonaniu Francji w czerwcu 1940 r., w okupowanej poétnocnej czgsci tego
kraju hitlerowcy probowali poczatkowo prowadzi¢ dziatalnos$¢ propagandowa za po-
srednictwem dziennika ,,Deutsche Zeitung in Frankreich”, ktory jednak zostat zasta-
piony od 15 stycznia 1941 r. przez nowo zorganizowang gazete ,,Pariser Zeitung”.
150-tysigczny naktad rozchodzit si¢ gtéwnie na obszarach okupowanych, ale docie-
ral takze do potudniowej, nieokupowanej, administrowanej przez rzad w Vichy czg-
$ci Francji. Pewna liczba egzemplarzy ,,Pariser Zeitung” docierala droga lotnicza
rowniez do francuskiego Maroka. Uktad ,,Pariser Zeitung” obok dziennikéw wyda-
wanych w Holandii i Belgii stat si¢ wzorem dla innych niemieckich gazet ukazuja-
cych si¢ w czasie wojny na terenach zajetych przez Trzecia Rzeszg. Sposrod osmiu
stron trzy pierwsze zajmowaly problemy polityczne, czwarta poswigcona byla spra-
wom Paryza i Francji, piata — polityce kulturalnej i rozrywce, szosta — gospodarce,
siddma — sportowi, a ostatnia, 6sma zawierata reportaze i meldunki z kraju. Specjal-
no$cig ,,Pariser Zeitung” bylo zamieszczanie na stronie lokalnej szpalty w jezyku
francuskim, przeznaczonej takze dla Francuzow, ale gtéwnie dla niemieckich zohie-
rZy i uczniow .

Prasa francuska na terenach podleglych rzadowi Petaina zostata poddana kontroli
kolaboracyjnego Ministerstwa Informacji. Tymczasem w czg$ci poéinocnej Francji,
okupowanej przez Niemcow, powotano Corporation Nationale de la Presse Fran-
caise, na ktorego czele stanat Jean Luchaire. Instytucja ta pod kontrola hitlerowskich
urzednikéw, wedlug dyrektyw nazistowskich, reorganizowala prasg francuska.
W rezultacie zmian personalnych w redakcjach i wydawnictwach prasowych oraz
instytucji cenzury prasg¢ francuska scisle podporzadkowano wladzom okupac;/jnym,
choé czesé gazet przedwojennych ukazywata si¢ pod niezmienionym tytutem®’.

Francuska agencja prasowa Havasa zostala przejgta przez petainowskie Minister-
stwo Informacji i przeksztalcona w kolaboracyjne, rzadowe Francuskie Biuro Infor-
macyjne z siedziba w Vichy. Paryskie biura Agencji Havasa padly za$ tupem Deut-
sche Nachrichtenbiiro, ktore zatozyto francuska fili¢ pod nazwa Francuska Agencja
Informacji Prasowych (AFJP).

Mimo iz w odniesieniu do Alzacji, Lotaryngii i Luksemburga nie wydano tam
formalnego aktu o ich wcieleniu do Rzeszy, wprowadzenie tam administracji cywil-
nej, kierowanej przez gauleiterow granicznych okrgegdéw niemieckich, w praktyce
oznaczato takie witasnie wcielenie. Tego rodzaju rozwiazanie polityczne pociagalo
za soba pilna potrzebg zorganizowania hitlerowskiej prasy na tych obszarach. Uka-

65 7. W. 1941, nr 10.
% Ein Jahr Pariser Zeitung, Paris 1941, s. 11 i nn.
7 G. Bourgin, La presse et ['occupation allemande en France, Etudes de Presse 1952, nr 3, s. 22.



274 Andrzej Czarnik

zujacy si¢ od dawna w Alzacji dziennik ,,Strassburger Neueste Nachrichten” wydan
zostat juz 8 lipca 1940 1. jako organ hitlerowski w naktadzie 200 000 egzemplarzy®.
Zatozony w Metzu nowy dziennik ,,Metzer Zeitung” (naktad ponad 70000 egz.)
stat si¢ oficjalnym pismem hitlerowskiego kierownictwa Gau Westmark. W Metzu
wydawano takze, w nakladzie okoto 60000 egzemplarzy, ,,NSZ-Westmark™ oraz
,,Deutsche Front”®.

Inne gazety ukazujace si¢ na tych zagarnigtych obszarach, to: ,,Miillhauser
Volksblatt” (naktad okoto 100000 egz.), ,,Kolmarer Kurier” (okoto 40000 egz.),
»Luxemburger Wort” (okoto 50 000 egz.) i ,,Elscher Tageblatt” (ponad 10 000 egz.).

Wiosna 1941 r. przyniosta istotne zmiany na Potwyspie Balkanskim, wzmacnia-
jac w tym rejonie pozycje panstw faszystowskich. Niemcy, wspierani przez Wio-
chow i Bulgarow, uderzyli na Grecj¢, dokonujac jej rozbioru. W czgséci Grecji pod-
porzadkowanej administracji wojskowej Niemcy otwarli 29 kwietnia 1941 r. dzien-
nik ,,Deutsche Nachrichten in Griechenland” (redakcja w Atenach), a Wtosi gazete
,,Glornale di Roma”".

Na okupowanych ziemiach Jugostawii drukowano takze gazety niemieckie. W Za-
grzebiu ukazywata si¢ ,,Deutsche Zeitung in Kroatien” (red. nacz. dr Josip Bobek)
i ,,Neue Ordnung”, a w Belgradzie od 15 lipca 1941 r. ,,Donau-Zeitung” (naktad
40 000 egz.), przeznaczona glownie dla aktywistow partii nazistowskiej i rozprowa-
dzana we wszystkich krajach poludniowo-wschodniej Europy”".

Niemiecka mniejszo$¢ na Wegrzech otrzymata dziennik ,,Deutsche Zeitung in
Ungarn”, prowadzony przez dra Georga Goldschmidta, a pézniej ,,Deutsche Zeitung
— Organ der deutschen Volksgruppe in Ungarn” wydawany w Budapeszcie. Ponadto
Niemcy drukowali w tym miescie pismo ,,Pester Lloyd”, jak réwniez w przytaczone;j
do Wegier Wojewodinie — ,,Deutsche Volksblatt”.

Ukazujacy si¢ w Rumunii dziennik ,,Bukarester Tageblatt” zostat przeksztalcony
w oficjalna, partyjna gazete dla niemieckiej mniejszosci narodowej na tym obszarze.
Dodatkowo hitlerowcy powotali gazetg ,,Stidostdeutsche Tageszeitung”, ktoéra uka-
zywata si¢ w dwoch mutacjach. Pierwsza wydawana byta w Sibiu dla Siedmiogrodu,
a druga w Timisoara dla Banatu’.

Agresja hitlerowska na Zwiazek Radziecki i poczatkowe sukcesy Wehrmachtu
postawity przed organizatorami prasy nowe, rozlegte zadania. Na obszarach przeka-
zanych przez armi¢ administracji cywilnej, tworzacych sztuczny twor terytorialny
o nazwie ,,Kraj Wschodni” — Ostland (Estonia, Lotwa i Biatoru$) oraz Komisariat
Rzeszy Ukraina, rozpoczgla si¢ goraczkowa praca przygotowawcza, prowadzaca do
zorganizowania redakcji i drukarni niemieckich gazet”.

68 pierwsza gazeta hitlerowska w Alzacji byt jednostronnie wydrukowany przez Wehrmacht 22 VI
1940 r. ,,Elsdsser Kurier”. Z.W. 1940, nr 7, s. 332.

% Z.W. 1940, nr 8, 5. 420.

70Z.V. 1942, nr 34/22 VIIL

! Arbeiter Zeitung, 25 XI 1942.

2 Siidostdeutsche Tageszeitung” powstata z polaczenia w marcu 1941 r. wydawanych w Rumunii
,Deutsche Tagesblatt” i ,,Banater Deutsche Zeitung”.

3 W Estonii i na Lotwie, gdzie mieszkato do 1940 r. stosunkowo wielu Niemcow, istniaty tradycje



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 275

Juz 5 sierpnia 1941 r. ukazal si¢ w stolicy ,,Kraju Wschodniego”, Rydze, pierw-
szy numer dziennika ,,Deutsche Zeitung im Ostland”. Naklad tej gazety, uznanej za
przednia straz antybolszewicka, wynosil okoto 70 000 egzemplarzy. Na terenie Li-
twy dwa miesiace pdzniej (11 X 1941) rozpoczgto druk ,,Kauener Zeitung” z siedzi-
ba redakcji w Kownie. Gazeta ta stata si¢ centralnym organem prasowym w kiero-
wanym przez komisarza Rzeszy Heinricha Lose ,,Kraju Wschodnim”. Réwnocze-
$nie w Wilnie pojawita si¢ jej terenowa mutacja — ,,Wilnaer Zeitung”'*.

Inne organy prasowe zatozone na terenie Ostlandu to wydawana od 10 stycznia
1942 r. w Tallinie (Estonia) ,,Revaler Zeitung” i kolportowana na terenie Biato-
rusi od potowy kwietnia 1942 r. ,,Minsker Zeitung — Deutsche Nachrichtenblatt fiir
Weissruthenien™””.

W potowie 1942 r. ukazata si¢ w Rydze pierwsza edycja miesigcznika ,,Ostland”
— pisma polityczno-kulturalnego stanowiacego nowy organ wiadz niemieckich
w ,,Kraju Wschodnim”. Jako wydawca figurowat sam komisarz Ostlandu Henrich
Lohse, a redaktorem naczelnym byt dr Walter Zimmermann — jego szef prasowy76.

Z koncem pazdziernika 1941 r. podjgto prace prowadzace do otwarcia niemieckie-
go dziennika na terenie Komisariatu Rzeszy Ukraina. Przygotowania do wydawania
»Deutsche Ukraine Zeitung”, ktora miata sta¢ sig ,,ostrym mieczem w walce z bolsze-
wizmem™”’, rozpoczete w Lucku, doprowadzity do ukazania si¢ pierwszego numeru
dziennika 23 stycznia 1942 r. Wobec rozleglosci obszarow, na ktorych gazeta byla
rozprowadzana, rychto wytonita si¢ potrzeba utworzenia redakcji terenowych. Mutacje
»Deutsche Ukraine Zeitung” powstaly najpierw w Rownem, a pdzniej w Kijowie
i Dniepropietrowsku. Kijowskie wydanie gazety ukazalo si¢ z poczatkiem kwietnia
1942 1. i przede wszystkim przeznaczone byto dla oddziatow frontowych Wehrmachtu.
Naktad taczny gazety przekroczyt w 1943 r. 100 000 egzemplarzy.

Dalsze przedsigwzigcia w organizacji prasy niemieckiej na Ukrainie doprowadzi-
ly do otwarcia w lipcu 1942 r., przeznaczonego gtéwnie dla volksdeutschow, ilu-
strowanego tygodnika ,,Ukraine-Post” (naktad 50 000 egz.). Uzupelniajaca dziatal-
nos$¢ prasowa, raczej juz o charakterze specjalistycznym, podjeto utworzone w kilka
tygodni pdzniej w Kijowie wydawnictwo Landwirtschaftsverlag Ukraine, ktore
w 1943 1. wydalo wiele czasopism w jezyku niemieckim’®. W Mikotajewie druko-
wano ,,Deutsche Bugzeitung”, ktora miata jednak raczej charakter biuletynu infor-
macyjnego’".

niemieckiej prasy. W 1940 r., w zwiazku z hitlerowska akcja, Niemcy opuscili kraje battyckie.
Po emigracji Baltendeutschow zlikwidowano na Lotwie i w Estonii 11 niemieckich gazet.

™ Z.V. 1942, nr 25/20 VL.

57.V. 1942, nr 18/2 V. Przed zatozeniem ,Minsker Zeitung” jedna z kompanii propagandy Wehr-
machtu wydawala na terenie Biatorusi od 1 lutego 1942 r. dwustronicowa ,,Nachrichtenzei-
tung”.

70 Z.W. 1942, nr 11/12.

T K. Weidenbach, Des Zeitungs- und Verlagswesen im Reichskommissariat Ukraine, Ost-Europa-
-Markt 1943, nr 3/4, s. 56.

S Z.V.1943,nr 5/30 L.

" K. Weidenbach, Des Zeitungs- und Verlagswesen..., s. 57.



276 Andrzej Czarnik

Na terenie wlaczonego w 1941 r. do Rzeszy okregu biatostockiego wydawano od
2 listopada 1942 r. dziennik ,Bialystoker Zeitung”. Byl to urzgdowy organ wiadz
okrggowych NSDAP w Biatymstoku, przeznaczony dla Niemcoéw skierowanych do
tego okregu, a takze dla przejezdzajacych na front wschodni Zomierzy Wehrmachtu®.

Na zajetych terytoriach radzieckich, rownolegle z uruchamianiem gazet niemiec-
kich, okupant przystapit do organizowania prasy w j¢zykach narodow podbitych.
W pierwszej fazie inicjatywe przejmowato wojsko, np. na polecenie dowodztwa
Heeresgruppe Nord w Rydze rozpoczgto wydawanie w jezyku rosyjskim gazety
»~Prawda”, ktorej naklad wkrotce przekroczyt 150 000 egzemplarzy.

Na Litwie, Lotwie i w Estonii zezwolono na uruchomienie pod nadzorem szefa
prasowego komisariatu ,,Ostland” Waltera Zimmermanna pewnej liczby gazet, ktore
nawiazywaty do okresu, w ktorym panstwa te byly samodzielne. Na pozostalych
okupowanych terenach radzieckich pelna inicjatywe przejety wtadze hitlerowskie —
najpierw wojskowe, pozniej cywilne.

W kierowanym przez Alfreda Rosenberga ministerstwie ,,okupowanych obsza-
réw wschodnich” powolano departament prasy (Presseabteilung), z ktorego te ini-
cjatywy wychodzity®'. Na czele departamentu stal poczatkowo major rezerwy
Cranz, a p6zniej Ministerialdirigent dr W. Zimmermann.

W 1942 1. na zajgtych obszarach radzieckich hitlerowcy wydawali ponad 140 ga-
zet w dziewigciu jezykach, w tym: 6 — w niemieckim, 14 — estonskim, 25 — lotew-
skim, 12 — litewskim, 1 — polskim, 6 — biatoruskim, 18 — rosyjskim, 60 — ukrainskim
i 1 w tatarskim. PoZniej liczby te znacznie wzrosty i — jak sig¢ wdaje — przekroczyty
200 tytutow™.

W Estonii ukazywalo si¢ 14 gazet w jezyku estonskim. Czotowy dziennik ,,Eesti
Sona” w Tallinie miat naktad ponad 70 000 egzemplarzy. W tym samym mie$cie
drukowano dziennik ,,Teataja”. W Dorpacie ukazywat si¢ ,,Postimees”, w Parnawie
,»Uhs Elu”, w Narwie ,,Pohja Kodu”. Inne tytuly gazet wydawanych w jezyku eston-
skim to: ,,Meie Maa”, ,,Sakala”, ,Virumaa Teataja”, ,Valga Teataja”, ,,Otepaa Teata-
ja”, ,Jarva Teataja”, ,Ldane Sona”. Gazeta ,,Uus Rada” ukazywala si¢ takze
w mutacji rosyjskiej pt. ,,Nowoje Wremja”.

Na Lotwie najwigkszy byl, wydawany w Rydze od 1 lipca 1941 r., dziennik
»Tevija”, ktory w ciagu kilku miesigcy osiagnal ¢wierémilionowy naktad. Poza nim
wychodzity trzy inne gazety codzienne: ,,Daugavas Vestnesis” (Dyneburg), ,,Kurze-
mes Vards” (Lipawa) i ,,Zemgale” (Mitawa). Trzy razy w tygodniu ukazywata si¢
gazeta ,.Talavietis”. Pozostale pisma w jezyku totewskim wychodzity raz lub dwa
razy w tygodniu. Byly to: ,,Bauskas Vestnesis”, ,,Cesu Vestis”, ,,Jekabpils Vestnesis”,
,Malienes Zinas”, ,,Rezeknes Zinas”, ,,Smiltenietis”, ,,Talsu Vards”, ,,Tukuma
Zinas”, ,Venta Balss”.

$0Z.V. 1942, nr 46/14 XII.

81 Departament ten $cisle wspolpracowat z departamentem Ost w PROMI, na czele ktorego stat dr
Taubert. Sprawami prasy w departamencie Ost kierowat Obberregierungsrat Stein.

82 Die fremdsprachige Presse im besetzten Osten, Ost-Europa-Markt 1942, nr 7/8, s. 138. Juz w 1942 1.
przygotowywano uruchomienie ponad 50 kolejnych gazet.



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 277

Dla rosyjskiej ludnosci Lotwy i wschodniej czesci komisariatu ,,Ostland” wyda-
wano gazety ,,Prawda” (Ryga), ,,Dwinskij Wiestnik” i periodyk ,,Nowyj Put”.

Wisréd gazet w jezyku litewskim najwigkszy naktad mial ukazujacy si¢ w Kow-
nie dziennik ,,)’Laisve”™. Druga pozycje zajmowat wilenski dziennik ,,Naujoji Lie-
tuva”. Wérdd tygodnikow najwigksze byty: ,,Ukininko Patarejas™ (100 000 egz.),
»Karys” (Wilno), ,,Teviske”, ,,Balsas” i ,,Zemaiein Zeme”. W Wilnie ukazywal si¢
takze, drukowany w jezyku polskim, ,,Goniec Codzienny”.

Do gazet wydawanych przez Presseverlag Minsk w jezyku biatoruskim nalezaty:
,Bielaruskaja Hazeta” (dwa razy w tygodniu) i ,,Hotos Wioski” (raz w tygodniu).
Pézniej podobne gazety drukowano w Stucku i Baranowiczach™.

Na Ukrainie, podobnie jak w ,, Kraju Wschodnim”, pierwsze gazety w jezyku
Wkrotce gazety wydawane w jezyku ukrainskim przeszly pod nadzér komisarza
Rzeszy Ericha Kocha, a §cislej jego szefa prasowego. Inicjatywa poczatkowo nale-
zata takze do komisarzy nizszych szczebli (Gebiets-Generalkommissare). Ostatecz-
nie Koch przekazat uprawnienia do zaktadania nowych organéw prasowych przed-
siebiorstwu Ukraine Presse G.m.b.H., ktore przejeto funkcje koordynatora®. Ukra-
ine Presse razem z firma Deutsche Verlags- und Druckereigesellschaft Ukraine
m.b.H. zmonopolizowaty wkrétce sprawe edycji gazet na Ukrainie, nie zatlujac $rod-
kow na rozwoj antyradzieckiej dziatalnoéci propagandowe;*®.

W okregu (Generalbezirk) Wolyn 1 Podole najszerszy zasigg miaty gazety: ,,Wo-
yn” (Réwne, 30 000 egz.) i ,,Ukrainski Hotos” (Luck, 20 000 egz.). Poza nimi uka-
zywato si¢ w 1942 r. dwanascie innych pism: ,,Podolanin” (Kamieniec Podolski,
15000 egz.), ,,Naszi Wisti” (Luboml, 3000 egz.), ,,Kostopolski Wisti” (Kostopol,
5000 egz.), ,,Kremjanecki Wistnyk” (Krzemieniec, 5000 egz.), ,,Dunajewski Wisti”
(Dunajew, 8000 egz.), ,,Hotos Sarnszczyn” (Sarny, 3000 egz.), ,,Switlyj Promin”
(Antoniny, 3000 egz.), ,Visti Minskowo” (Minsk, 4000 egz.), ,,Zastawski Wisti”
(Zastawy, 3000 egz.), ,,Nowa Szereptowszczyzna” (Szczepatowka, 3000 egz.),
,.Ukrainski Hotos” (Proskurow, 5000 egz.), ,,Nowe Zytja” (Stary Konstantynow,
3000 egz.)".

Dla okregu Zytomierz powotano w tym samym czasie w sumie 11 gazet, z kto-
rych najwigksze byly: ,,Holos Wotyni” (14200 egz.) i ,,Winnicki Wisti” (15000
egz.). W Berdyczowie ukazywata si¢ ,,Nowa Doba” (8000 egz.), a w Chmielniku
,»Chmielnicki Wisti”. Naktad pozostatych pism przekraczat 3000 egzemplarzy.

Okreg kijowski dysponowat glownym ukrainskim dziennikiem ,,Nowe Ukrain-
skie Stowo” (ponad 50 000 egz.) oraz rosyjska gazeta ,,Paslednije Nowostki” (50 000
egz.). Poza tym drukowano tam 5 malych gazet: ,Widrodzenije” (4000 egz.),

8 JLaisve” przestat si¢ ukazywaé¢ 31 grudnia 1942 r. W jego miejsce drukowano od 4 1 1943 r.
w Kownie dziennik ,,Ateistos”.

4 Z.W. 1943, nr 3/3, 5. 197.

8 Deutsche Central Archiv (dalej: DZA) Potsdam, Ostminsterium, nr 17, f. 93.

* Tamze, f. 12.

8 Die fremdsprachige Presse..., s. 1371 138.



278 Andrzej Czarnik

,»Dzwin” (4000 egz.), ,,Zwilnena Ukraina” (3000 egz.), ,,Humanski Hotos” (4100 egz.)
i,,Rejon Talnoje”.

W okregu mikotajewskim wychodzito 6 gazet, w tym 2 najwigksze w nakladzie
25-30000 egz. w Kirowgradzie i ,,Ukrainski Hotos”. Najwigksza gazeta okregu
dniepropietrowskiego byta ,,.Dniepropietrowska Gazeta” (32 000 egz.), obok ktorej
ukazywaly sig trzy o mniejszym zasiggu — ,,Kamianski Wisti” (4000 egz.), ,,Promin”
(2600) i ,,Dzwin” (8000 egz.). Poza tymi dziennikami wydawano si¢ cztery periody-
ki: ,,Ukrainska”, ,,Orlenja”, ,,Szkolaryk™ i ,,Ukrainski Chliborob”. Trzy pierwsze
z nich byty dwutygodnikami, ostatni miesigcznikiem™.

Wraz z podbojem dalszych terytoriow radzieckich nazisci powotywali do zycia
nowe organy prasowe. Na przyklad generalny komisarz na Krymie meldowat 3 li-
stopada 1942 r. do ministerstwa Rosenberga, iz na podleglym mu obszarze ukazuja
si¢ dwie gazety w jezyku rosyjskim: ,,Melitopolski Kraj” (2500 egz.) i ,,Azowskije
Nowosti” (6000 egz.)™.

Wydawana w podbitej Europie prasa w jezyku niemieckim byla finansowana
i zarzadzana przez nowy holding Rienhardta — Europa Verlag. Rienhardt wykorzy-
stat do rozwoju tego przedsigbiorstwa zarowno ludzi, jak 1 majatek redakcji i wy-
dawnictw niemieckich. Korzystat takze z pomocy Wehrmachtu. W glownej jednak
mierze podstawy Europa Verlag opieraly sig¢ na rabunku mienia w krajach podbi-
tych. Dzigki takim metodom gazety wydawane przez Europa Verlag osiagnety w po-
czatkach 1943 r., a wigc w okresie swego szczytowego rozwoju, olbrzymi dzienny
naklad przekraczajacy milion egzemplarzy®.

Laczny naktad prasy nazistowskiej w krajach podbitych okaze si¢ znacznie wyz-
szy, jezeli uwzglednimy pisma drukowane przez wydawnictwa lokalne, stworzone
i kontrolowane przez hitlerowskich mocodawcow. Przy pomocy tej prasy usitowano
podporzadkowaé¢ okupantom ludno§¢ podbitych i uzaleznionych krajéw europej-
skich. Skutecznos¢ dziatalnosci propagandowej, prowadzonej przez nazistowskie
gazety w zagarnigtej Europie, byla zawsze problematyczna, a jeszcze bardziej spa-
data po kolejnych klgskach Wehrmachtu. Wraz z nimi postgpowat takze upadek pra-
sy hitlerowskiej w Europie.

8 Tamze.
% DZA Potsdam, Ostministerium, nr 17, f. 113.
* Die deutsche Presse im Kriese, Handbuch der deutschen Tagespresse 1944, s. XXI.



